VISUAL STORYTELLING

Brama Film jobbar med visual storytelling. Att med rörliga bilder, musik, grafik och röster förmedla en känsla, ett budskap i en engagerande berättelse som berör. Sedan kan man kalla det lite vad man vill: företagsfilm, dokumentär, imagefilm, reklamfilm, reportage och nyhetsinslag. Oavsett vad handlar det om en sak: storytelling.

DEN DRAMATURGISKA KODEN
Det finns en beprövad dramaturgisk formel, en struktur som består av tre delar och tolv moment, som används av i princip alla framgångsrika regissörer i Hollywood. Metoden, som har sin grund i mytologin, är branschstandarden för dramaturgi, konflikter, röd tråd och syftet i bildberättande.

En historiskt beprövad metodik som fungerar.

Redan i slutet av 80-talet började Mattias Brännholm studera denna metodik när han pluggade film och manusskrivning på Columbia College i Hollywood. Brama Film jobbar enligt denna metodik. En historiskt beprövad metodik som fungerar.

Även om man så klart inte alltid använder alla moment i en företagsfilm är det fortfarande en stabil grund att stå på. En checklista att säkerställa att din story berättas så bra som möjligt. Eller som någon sagt: Det är enklare att bryta mot regler om man vet reglerna.

DEN RÄTTA UTRUSTNINGEN
Våra huvudkameror är Canon EOS C300 och vi gör efterbearbetningen i Adobe Creative Suite 6. Formatet är 1080p, 25 fps i 50 Mbit/sekund med färgkomprimeringen 4:2:2. Det är European Broadcasting Unions godkända format för HD-sändningar av högsta kvalité. Canon C300 har dessutom en större bildsensor än vad EBU kräver, vilket i klartext innebär att vår tekniska kvalite är högre än den bästa standarden hos t ex SVT, TV4 och BBC.

För klippbilder och second unit-bilder har vi också ett antal Canon 5D Mark II samt Canon 1D Mk IV och för vissa special-actionbilder en GoPro HD2.